صفحه اصلیگروه علمي /  هشدار پژوهشگران نسبت به مصرف کوکاکولا
هشدار پژوهشگران نسبت به مصرف کوکاکولا چاپ پست الكترونيكي
امتیاز کاربران به این مطلب: / 0
ضعیفعالی 
نوشته شده توسط مرتضي جواديان   
جمعه ، 8 خرداد 1388 ، 07:30

پژوهشگران بر پایه جدیدترین تحقیقات هشدار می دهند، نوشابه کوکاکولا نه تنها باعث کاهش  پتاسیم در خون می شود بلکه مصرف مفرط آن حتی می تواند باعث فلج ماهیچه ای شود. در حالیکه کوکاکولا هرگز در ردیف نوشابه های سالم قرار نداشته است، اما یافته های جدید پزشکان، طرفداران این نوشابه را به تامل جدی برای مصرف آن وادار می کند. بر پایه این تحقیقات، کوکاکولا نه تنها می تواند باعث مشکلاتی چون بروز پوسیدگی دندان، پوکی استخوان، ناراحتی های متابولیسم و بیماری قند شود بلکه به گفته "موزس الیزاف" متخصص بیماری های داخلی در دانشگاه یونانی ایونینا، مصرف مفرط کوکاکولا می تواند باعث دفع پتاسیم بدن و در نتیجه کاهش فوق العاده این ماده معدنی در خون شود. الیزاف می گوید، در اثر مصرف مفرط کوکاکولا، مقدار پتاسیم خون کاهش یافته و فعل و انفعالات ماهیچه ای حیاتی به مخاطره می افتند. بر پایه اعلام الیزاف و همکارانش که نتایج تحقیقات خود را در نشریه بین المللی "آی.جی.سی.پی." منتشر کرده اند، خواب آلودگی، خستگی و حتی فلج های تهدیدکننده جان می تواند پیامدهای مصرف مفرط کوکاکولا هستند. اما خبر خوب این است که پرهیز از نوشیدن کوکاکولا و مصرف همزمان پتاسیم می تواند در تمام افراد باعث بهبود سریع و کامل وضعیت آنها شود. این تیم پژوهشی از جمله وضعیت یک زن 21 ساله که روزانه حدود 3 لیتر کوکاکولا نوشیده و از خواب آلودگی و خستگی، بی اشتهایی و استفراغ های مستمر شکوه داشته بررسی کرده است. پژوهشگران بعلاوه در این زن ناراحتی های قلبی تشخیص داده و متوجه شده اند که میزان پتاسیم در خون وی نیز پایین است. یک زن دیگر حتی روزانه تا 7 لیتر کوکاکولا به مدت 7 ماه متوالی نوشیده است که در نتیجه ضعف های ماهیچه ای و همچنین میزان پایین پتاسیم در خون در بیمارستان بستری شده است. بر پایه اعلام "کلیفورد پارکر" پژوهشگر و پزشک آمریکایی در نشریه "آی.جی.سی.پی."، یک مرد استرالیایی که 3 سال متوالی روزانه ابتدا حدود 4 لیتر و سپس حدود 10 لیتر کوکاکولا نوشیده است که در نهایت بخش هایی از شش هایش فلج شده اند. از سوی دیگر پزشکان هشدار می دهند که نباید این نمونه ها را به عنوان موارد افراطی قلمداد کرد که در جامعه و همچنین در دنیای پزشکی رخ می دهند. در سال 2007 میلادی حدود 552 میلیارد لیتر نوشابه غیرالکلی در سراسر جهان مصرف شده است که سرانه  آن حدود 83 لیتر است. پیش بینی می شود که سرانه مصرف نوشابه های غیرالکلی در جهان تا سال 2012 میلادی به 95 لیتر افزایش یابد. این در حالیست که این رقم هم اکنون در آمریکا 212 لیتر است. مشکل این است که پزشکان به سختی می توانند نوشیدن کوکاکولا را با اینگونه ناراحتی ها در ارتباط قرار دهند. پارکر با تاکید بر اینکه وضعیت یک بیمار، این پزشک را نسبت به اثرات مضر کوکاکولا به تامل واداشته بود می گوید، فردی که از ضعف ماهیچه ای رنج می برد حتی در بیمارستان نیز کوکاکولا همراه خود آورده بود اما کاهش و محدودیت مصرف این نوشابه باعث بهبود شدید وضعیت این بیمار شد. الیزاف بر این باور است که سه ماده موجود در کوکاکولا شامل قند گلوکز، قند فرکتوز و کافئین باعث کمبود خطرناک پتاسیم در بدن می شوند اما هنوز دقیقا مشخص نیست که این مواد به طور انفرادی چه نقشی ایفاء می کنند. الیزاف می گوید، اما چنین به نظر می رسد که مسمومیت ناشی از کافئین مهمترین فاکتور است. مطالعات بر روی فرآورده های حاوی مقدار زیادی کافئین اما بدون گلوکز و فرکتوز نیز این دیدگاه را تایید می کنند. الیزاف در عین حال با هشدار نسبت به نوشیدن کوکاکولای بدون کافئین  می گوید، از آنجا که فرکتوز کوکاکولای بدون کافئین می تواند باعث اسهال شود، حتی مصرف مفرط این نوع کوکاکولا نیز می تواند باعث کمبود پتاسیم در بدن شود. الیزاف در باره پیامدهای کمبود پتاسیم می گوید، هر چند که وضعیت اکثر افراد بهبود می یابد چنانچه اصلا کوکاکولا دیگر ننوشند و پتاسیم مصرف کنند اما کمبود مزمن آن می تواند اینگونه افراد را در برابر ناراحتی های بالقوه مرگ آفرینی چون ناراحتی های ریتم قلب، آسیب پذیر کند. الیزاف تاکید کرد، هم اکنون این پدیده ها باید دقیق تر پژوهش و بررسی شوند و ما باید کشف کنیم که مصرف چه مقدار کوکاکولا، به عنوان زیاد و افراط است.

منبع: مجله آلمانی اشپیگل 19 می 2009

COMMENTS

B
i
u
Quote
Code
List
List item
URL
نام *
ایمیل (For verification & Replies)
آدرس اینترنتی
کد   
فرستادن پیام
 

آخرین فعالیت ها

6 ماه پیش
نادر یک خبر اضافه نمود, شناخت فراماسون فوریه 18
مشاور به گروه ضد فراماسونپیوستند فوریه 18
نادر یک نشان جدید برای گروه انتخاب نمود, ضد فراماسون فوریه 18
نادر گروه جدید ساخت, ضد فراماسون فوریه 18
نادر خوب فوریه 18
نادر یک نشان جدید را بارگذاری نموده است فوریه 18
8 ماه پیش
امیر درخشان اضافه نمود 14 تصاویر جدید در ایران آلبوم ژانویه 09
امیر درخشان و مشاور با هم دوست شدند ژانویه 09
امیر درخشان یک بحث جدید در گروه براه انداخت, لحظات به یاد ماندنی ژانویه 09
 
بانر تبلیغاتی

آمار

بینندگان محتوا : 377488

کاربران آنلاین

0 کاربر و 1 میهمان آنلاین

آمار سایت

بانر تبلیغاتی
CopyRight2008© MemorableTime.com
Powered By ReflexCMS Design By S.H.A @ IT Gate Group